04 november 2010

101104

Andra dagen i London vaknade vi upp och gick ner och åt frukost i hotellets minimala frukostmatsal. Frukosten var bra, men jag saknade sirapen eftersom den engelska versionen av denna frukostmåltid påminde om den amerikanska (och amerikans frukost är ju som alla vet det bästa jag vet). Mätta och belåtna traskade vi sedan den korta biten till Madame Tussaud´s och hoppade på en sightseeingbuss. Det regnade lite, men det gjorde inte så mycket för vi fick regnponchos att ha på oss. Sådär tillbringade vi sedan ungefär två timmar. På ovanvåningen på en röd buss åkte vi runt hela staden och såg alla viktiga platser och hus. Det var ett bra sätt att se allting på tycker jag och jag tror att både mina och mammas fötter höll med. Trots att det mesta var ganska grått kunde man se hur fin staden är och jag fascinerades över hur otroligt vacker Big Ben är i verkligheten.

När de där två timmarna gått tyckte vi att vi sett tillräckligt och tyckte istället att det var dags för lunch och lite shopping. Det blev väl lite en repris av dagen innan, för där sprang vi in och ut ur affärer som galningar medan påsarna i våra händer växte till antalet. Ytterligare en fighting-rond inne på Primark (vilket bland annat resulterade i världens finaste kappa) kunde få mig att konstatera ännu mer att denna affär är något utöver det vanliga. En liten visit inne på Topshop där faktiskt vi lyckades gå vilse (visst talar det ganska tydligt om hur stor den är?) fick resultera i en fika för att vila benen lite och när vi kom ut igen hade det mörknat. Vi traskade då Regent street ner till Picadilly circus för att fullfölja gårdagens planer om att gå på bio och dagen avslutades perfekt med sweet popcorn framför Eat Pray Love innan vi åt varsin hamburgare och tog tunnelbanan tillbaka till hotellet. Och det var andra dagen i London.