03 november 2010

101103

Jag tänkte att nu, nu är det väl verkligen dags att visa lite bilder från London. Eftersom jag lyckades knäppa så otroligt mycket bilder och vi var där under totalt fyra dagar tror jag att det får bli fyra olika inlägg. Det första blir inte så långt eftersom större delen av dagen gick till att resa, men ungefär såhär var måndagen när vi flög till, vad som visade sig vara, ungefär världens bästa stad.

Själva resan är väl egentligen inte så spännande att berätta om. Vi åkte från Säve vid halv elva på morgonen och klockan var väl ungefär två-tre när vi lyckats ta oss från Londons flygplats ända fram till hotelldörren. Hotellet var ett litet mysigt, vad jag föreställde mig typiskt Engelskt, med ett minimalt rum.  Där var en jättehård säng och ett badrum, så mycket mer var det väl inte egentligen. Men det gjorde såklart ingenting, för vi hade ju inte tänkt vara där direkt.

Iallafall så lämnade vi in våra väskor och gick ut direkt igen. Eftersom våra magar var jättehungriga stannade vi på nästan första bästa ställe för lunch. English breakfast blev det. Så himla genialt, tycker jag, att man kan äta frukost nästan dygnet runt.

Mätta och belåtna gav vi oss sedan ut igen. Ganska snart kom vi ner till Oxford street, den stora shoppinggatan där i princip alla affärer finns. Vi skulle titta lite, liksom kolla läget i de olika butikerna, sa vi, men så blev det inte så klart. Jag har ingen aning om vad klockan var, men när vi kom ut från Primark (jag lovar, världens galnaste, men bästa affär) och sa att "nu får det faktiskt vara bra för idag" var det alldeles mörkt. Vi hade varsin gigantiskt påse i handen, min innehållandes bland annat fem klänningar, svarta allihop. Ni förstår nog ganska lätt att jag snabbt förstod att jag kommit till paradiset. När det blivit mörkt och vi faktiskt ändå brutit det vi sa, kunde vi ju lika gärna fortsätta tänkte vi, så vi fortsatte Oxford street tills vi kom till Oxford circus och ytterligare en del fina saker fick följa med oss ut ur butikerna. Sedan fick vi för oss att bio skulle kunna vara ett bra botemedel mot trötthet och onda fötter och började fråga runt efter vart denna kur skulle gå att få. Tyvärr visade det sig att alla biosalonger var stängda för dagen, så istället hittade vi en restaurang och delade på en tallrik med revben innan vi tog tunnelbanan tillbaka till Baker street och gick sista biten till hotellet. Jag kommer inte riktigt ihåg, men skulle inte tycka att det var alls konstigt om vi somnade som stockar båda två. Och det var första dagen i London.