15 december 2008

081215

Godmorgon!
Efter att pappa ringde och väckte mig efter 12 timmars sömn kände jag mig kanske aningen bättre. Men jag tror jag ändrar det redan. Jag mår inte bra, helt enkelt. Så det får nog bli en bit frukost & sedan filmtittande hela dagen idag med. Hade behövt fixa med lite julklappar, men det kan bli lite svårt om jag inte orkar sitta upp. Jaja, jag får se.

Igår gjorde jag förresten en, ska vi kalla det konstig?, upptäckt. Jag & Sofia började nämligen av en slump kolla på Sanningens ögonblick. För er som aldrig sett det går det till ungefär som Vem vill bli miljonär? (min egna referans), bara att frågorna inte har några alternativ och dem handlar om personen i frågas liv. Sedan kan säkert ni också lista ut att frågorna inte handlar om vad personens katter eller cykelturer... Hur som helst. Personen får alltså, precis som i Vem vill bli miljonär?, en viss summa pengar när han eller hon kommer till en viss nivå. Sedan får personen välja om han/hon vill fortsätta, vetandes att så fort man svarar falskt på en fråga förlorar man allt. Det är nämligen så att efter varje svar kommer det upp en röst som svarar "Svaret är sant/falskt". Det här var något både jag & Sofia satt och grubblade på hur detta gick till eftersom det inte var någon lögndetektor inblandad. Men efter ett tag insåg vi att det ju måste vara uppgjort från början. Varför kommer annars bara sådanna frågor som han faktiskt måste svara "ja" på (sådanna man inte vill svara på)? När jag hade insett detta och därför inte behövde grubbla mer på det började jag istället tycka synd om alla. Först tyckte jag synd om killen som behövde sitta där och framställas som en idiot Sedan tyckte jag synd om programledaren som såg ännu mer ut som en idiot. Men sedan insåg jag att den som det var mest synd om var killens flickvän som satt bredvid och tog del av allt. Att sitta där och bli förödmjukad gång på gång och svara "hm, ja, jo, vi har väl pratat om det lite grann" på frågan "visste du att han varit otrogen?", från programledaren. Å andra sidan var det tydligen flickvännen som hade anmält killen till tävlingen så hon borde ju vetat vad det handlade om. Hur man nu kan vilja utsätta sig för något sådant frivilligt? Men det finns ju i och för sig mycket konstigt folk. Då är mer min fråga: hur kan kanal 5 sända programmet? Men det kanske finns mycket konstigt folk där med i och för sig? På kanal 5 alltså.

2 tankar:

paulinadevries.blogspot.com sa...

Jag har också funderat på det här med Sanningens ögonblick. Men samtidigt kan man ju då börja fundera på alla tävlingsprogram. Allt känns mer eller mindre uppgjort. Dock tror jag att det är något lurt med kanal 5. De vill oss något. Skumt. jag vill att du ska vara friskis!

Johanna sa...

Jag vet & jag tror att de flesta är uppgjorda. Men det här liksom, okej att det är uppgjort. Men vafan, själva tävlingen! Det är helt absurt! (Mitt nya favoritord) Imorgon kommer jag och leker med dig i skolan! <3