29 juni 2015

Smit ut i natt genom vindsfönstret


Kors vad tiden sprang iväg. Vart ska man börja ens? Den där minisemestern jag hade innan midsommar var så fin för själen så ni förstår inte. Fem och en halv dagar ledigt, fördelade i fem olika städer, med människor jag tycker så mycket om. Och vi hann verkligen göra allt mellan himmel och jord. Som att stoppa magen full med massa goda middagar och frukostmat, dricka drinkar, öl och vin, inviga vår sprillans nya racerbåt, köra bil genom Sverige tillsammans med peppig sommar-musik, prata danska, rea-shoppa och rena själen på alla möjliga konstiga vis. Och mitt i allt det, genom att på ett sandigt fält i Uddevalla dricka festival-öl, peppdansa till Maggio, dricka undangömd rosé, bli solbrända på näsan, upptäcka en och annan ny musik-skatt och dansa hysterisk fult till Maskinen, kunde Sofia & jag konstatera att vi förälskat oss i det här med att gå på festival. Tänk att det behövde gå nästan 21 respektive 24 år för att vi skulle förstå. Men jo, kanske faktiskt att det behöver bli Way out west senare i år. 

Och så kom midsommarhelgen och så hade man plötsligt badat tre gånger i år. Nästan lika skön känsla att nattbada 04.51 som söndagskväll efter en löprunda, kan jag tala om. Midsommarafton var sådär perfekt midsomrig och bra. Älskar ta mig tusan midsommar. Kanske den absolut bästa högtiden ändå? Sofia & jag hade styrt ihop lite kalas på vår altan. Om man nu kan kalla ett kalas med 20-30 peroner-nånting för litet? Men jo. I sann Kleist-anda var det pompoms och vimplar och hela köret, ni vet. Och grillat plus jordgubbstårta att stoppa i magen då. Och resten av kvällen innehöll i princip allt det där en midsommarnatt ska innehålla. Som femkamp, bara ben, kransar på huvudena, Håkan Hellström, musiktävlingar, vardagsrumsdans och nattbad efter att solen hade börjat gå upp.

Veckan efter det bara skenade iväg, och i helgen var Erika här och hälsade på. Det fick bli tidig fredag från jobbet och så hamnade vi på Magasinet såklart. Rekordsnabbaste besöket där någonsin skulle jag tippa på. Efter bara fem minuter rann ju svetten så mycket på oss, så att vi fick hälla i oss ölen och gå in. Tur att Sofia hade hunnit ta bra bilder precis innan det. Fick bli en bubbel-picnic vid Näckrosdammen istället, innan peppig Icona Pop-dans på Liseberg. Och efter det, några öl innan vi försvann åt olika håll i natten. Resten av helgen var jag i Borås. Åkte båt, åt sommarmiddag på altanen, cyklade in till stan, brunchade med tjejerna och tränade litegrann. Ganska klassisk Borås-vistelse alltså, och precis sådär som jag tycker så mycket om. Längtar efter den där känslan, när jag är inchechad på riktigt i mitt sommarparadis. Två jobbveckor kvar bara. Sen så.