08 mars 2015

En lördagskväll hemma själv.


Hela familjen har åkt till Alperna, men glömt mig kvar. Medan de sitter på en buss genom Tyskland sitter jag uppkrupen i soffan med en film och min favoritglass, den som vi alltid fick hos farmor & farfar när vi var små. Även fast det är en sådan där klysch-film om henne och honom som man vet kommer sluta lyckligt till slut så lyckas jag låta några tårar rinna ner för mina kinder när eftertexterna rullar igång. Det verkar ha blivit min nya grej det där, att gråta till film. Tror faktiskt inte att jag sett en enda det senaste halvåret utan att gråta en skvätt. Men så är man ju född till att vara en hopplös känslomänniska och obotlig romantiker också, och på något vänster verkar det där ha förstärkts på sista tiden, så det kanske inte är så konstigt ändå. 

Hela lördagskvällen slits jag mellan att tycka att det är fantastiskt fint att ha en hel kväll hemma för mig själv och att undra om det kanske hade varit ännu roligare att vara i Borås och dansa en sväng. Får ett sms ifrån Madde där det står "Är så sugen på fuldans, men har ingen Johanna här" och jag svarar henne att det suger att vi inte bor i samma stad. Det där med att ha sina bästa vänner så utspridda och på två olika håll, jag antar att det är så det blir när man bor i två städer och har sitt liv med ena foten i Borås och andra i Göteborg.

Det är fint när man får sådana där sms iallafall, som liksom innehåller nästan exakt det man själv tänkt precis. Jag tänker att det är sådana små saker som visar att man på ett så himla klockrent sätt hör ihop. Som alla gånger det visat sig att Sofia & jag tänkt på varandra precis samtidigt och tänkt sådär likadant. Eller som de där gångerna när vi sagt så himla konstiga saker på precis samma gång.  Jag tycker att det finns något så väldigt fint i det. Henne ska jag förresten på något vänster lyckas underhålla mig utan i nio dagar nu. Tänker att jag inte alls vet hur det ska gå och när jag gått och lagt mig har jag hennes lampa tänd för att det inte ska kännas så tomt. Nästan en hel helg till alltså. Ska bli spännande att se om jag fortfarande tycker att det är ganska skönt att ha huset för mig själv eller om det där hunnit övergå till extrem rastlöshet när veckan är slut.