27 november 2013

131127 - Boktips: Alltings början

IMG_0600
IMG_0603

Den här boken handlar om Saga. Den handlar om hur det är att gå i gymnasiet under Stockholms 90-tal. Den handlar om hur man blir en stark och självständig kvinna när man har en radikalfeministisk mamma, men också ett helt hav av män som alla vill ha en ung tjej. Den handlar om vad som blev kvar av 40-talisternas kvinnokamp och samhällets alla krav. Och den handlar om Victor Schantz - Stockholms vackraste man.

Under några veckor är jag helt och hållet uppslukad av Sagas värld. Läser på bussen, uppkrupen i soffan och några sidor varje kväll när jag går och lägger mig. Men aldrig mer än några kapitel i taget, för hela tiden tänker jag att jag måste spara den, för den får inte ta slut. Men till slut gör den det förstås, och efteråt sitter jag med en såndär tomhetskänsla och tänker Vad tusan ska jag läsa nu? Inte en enda bok kommer ju vara bra direkt efter den här.