18 april 2015

"Snabbare än alla kattdjur springer"


Fyra dagars påsklov var fint för själen det. Jag flydde storstan och åkte till Borås, nästan utan några planer alls och det var så fint att bara för en gångs skull låta allt vara lite spontant. Är man en rastlös själ så lyckas man ju fylla helgen med massa roliga saker ändå. Som ni vet så innebär långhelg till exempel både torsdags- och lördagsdans och minst en frukost på stan. Utöver det kan man till exempel äta bästismiddag på favoritrestaurangen, åka på utflykt med mor & far, bjuda mormor på försenat födelsedagskalas, kratta trädgården som är fullständigt dränkt i solljus, följa den allsvenska premiären från soffan och catcha up livet över en kaffe med en barndomsvän. Inga som helst problem att fylla fyra dagars ledighet med andra ord. Men det där är visst redan två veckor sedan nu. Hur nu det gått till? Tycker att tiden tickar iväg i en rasande fart just nu. Livet går snabbare än alla kattdjur springer, sjunger Krunegård och jag är nog beredd att hålla med. Tycker att varje åttatimmarsdag känns som max fyra och det är knappt så att jag hinner börja jobbveckan innan det är helg igen. Undrar om det är ljuset och våren som gör att livet går så mycket snabbare och lättare nu än vad det gjorde för bara ett par månader sedan? För visst kan det inte bara vara jag som plötsligt har både telefon-anteckningarna och dagboken fylld med små livspeppande ord? 

Förra helgen var vi i Köpenhamn, mamma, pappa, Sofia & jag. Strosade längs pastelliga gator i nya supersnabba gympaskor, kikade i favoritaffärerna, drack öl och åt massa god mat. Älskar den staden för att man kan åka dit och bara vara precis sådär. Bästa bästa Köpenhamn. Den här gången åkte vi dessutom hem med två nya restauranger att placera på favoritlistan. the italian från restauranggänget Cofoco och mothers i Kødbyen. Tips tips tips! Helt fantastiska italienare båda två. 

Ikväll däremot är jag bara hemma, ligger nerbäddad redan klockan tio fast det är lördagskväll. Hade egentligen haft tankarna på lite vin & dans, men ändrade faktiskt om. Även om man älskar när livet springer på sådär fort så tror jag att man behöver stanna upp och få göra ingenting ibland. Så istället för att hoppa i paljettbyxorna tog jag bussen till Borås för att bara vara hemma med mamma & pappa ikväll. Och med tanke på att jag inte känner mig det mista rastlös så tror jag att det var precis det jag behövde idag.