12 oktober 2009

091012

Sitter här nyduschad & har tagit en paus i naturkunskapspluggandet. Sneglar lite på Previliged som Sofia tittar på, trots att jag verkligen anstränger mig för att inte göra det. Det är verkligen hopplöst. Idag var vi på stadsbiblioteket och pratade om framtidsvisioner. Jag tycker att vår grupp fick till en riktigt bra. Vi kom fram till att vi tror att om 50 år kommer allt vara mycket mer anpassat till människan. Vi kommer fortsätta att göra allt så enkelt som möjligt för oss, vilket jag tror kommer resultera i ett superfunktionalistiskt samhälle. Till slut kommer vi knappt behöva göra någonting själva, vilket kommer leda till att vi över lag kommer bli mindre smarta. Däremot kommer det leda till att vi kan lägga mer tid & energi på oss själva, vilket i sin tur kommer leda till att vi kommer leva mycket bättre & längre liv. Vi kommer också kunna lägga mer energi på resten av världen vilket kommer göra att vi förmodligen kommer på något supersmart (trots vår nya dumhet) vad gällande alla miljöproblem, samt att även de sämre delarna av världen kommer bli bättre, i takt med att vi blir ännu bättre. Så trots att skillnaderna kommer bestå, kommer hela världen att få en högre standard.
I mina öron låter iallafall detta ganska bra. Vi får väl se hur det är när vi sitter där hemma som 68:åringar...?