04 januari 2009

090103

Jag är arg. Jag är arg på alla sportaffärer som inte säljer några skridskor till tjejer. Hur diskriminerande är inte det på en skala? Vårat land som ska vara så jämställt. Det diskuteras så mycket om hurvida pojkar och flickor ska tycka om blått eller rosa, leka med dockor eller bilar och dansa eller spela fotboll. Den diskussionen är helt meningslös och bara töntig, enligt mig. Låt barnen leka med de vill. En sådan grej kommer ändå alltid vara som det alltid varit. Visst skulle skillnaderna kunna lösas upp. Men vad hjälper det? Knappast skulle det få t.ex. löneskillnader mellan män och kvinnor att minska. Det är som sagt ett alldeles för stort krav och det är det folk vet. Folk vet om att eftersom det är ett för stort krav så kommer man heller aldrig behöva göra något åt det. Däremot diskuteras inte de frågor man kan tycka är lite mer vettiga och rimliga. Just för att de går att ändra, vilket förmodligen är väldigt jobbigt i folks ögon. Ett sådant fall är skridskorna. Även om inte hockey eller någon annan form av skridskoåkning (förutom konståkning, men den mängden är förmodligen ganska liten?) inte är särskilt kvinnodominerande tycker jag att, man i vårat jämställda land, ska kunna begära att om affärerna säljer arton olika sorters skridskor till killar, kan de väl åtminstone sälja ett par till tjejer?!

(Förlåt, men jag vill ha ett par skridskor och ha tillbaka min cabaréfilm!)

2 tankar:

Anonym sa...

ICAmaxi säljer tjejskridskor!! :D såg jag... och jag ska ta tillbaks kabaréfilmen från malin och bränna den åt dig!

Johanna sa...

Va?! Omg. Jag måste till maxi! Kan vi inte kolla på filmen tillsammans sen med? (: