22 januari 2013

130122 - Johannas müsli

Gjorde faktiskt en egen julklapp till kom jag på. Müsli till pappa! Det är världens lättaste grej att göra, men här kommer ändå ett litet recept: Blanda olika frön och nötter du tycker om i en stor skål. I min müsli har jag havregryn, råggryn, linfrön, solrosfrön, hasselnötter, mandel, cashewnötter & valnötter. Under tiden som du hackar några av de stora nötterna så koka upp 2 dl vatten + 2 dl olja + 4 msk honung. Blanda sedan ihop allting och bred ut alltihop på en stor plåt. Sätt in i ugnen (150 grader) och låt vara där tills det fått fin färg. Ungefär trettio minuter brukar vara lagom och bäst blir det om du rör om lite då och då. Till sist är det bara att röra i den frukt du vill ha. I min har jag gojibär & russin, men det blir väldigt gott med torkade blåbär med.

Sedan är det klart. Lätt som en plätt alltså, nyttigt & fantastiskt gott.